Merchant PortalAdministrationsinterface til betalingsløsninger
PosPayTransaktionsinformation fra betalingsterminaler
Card ManagementAdministrationsinterface til håndtering af gavekort og værdikoder
Tager du imod kort, som er co-branded, f.eks. Dankort? Dette skal du vide for at sikre, at du overholder reglerne.
I dagens mangfoldige betalingslandskab er det ikke kun god praksis, men også et krav i henhold til EU’s Interchange Fee Regulation (IFR) 2015 / 751, at give kunderne mulighed for at vælge deres foretrukne betalingsmetode, når de bruger et kort, der understøtter mere end én betalingsordning (f.eks. et co-branded kort).
Denne artikel vil guide dig gennem de grundlæggende principper i Consumer Choice og, hvad du som forhandler skal gøre, for at overholde reglerne.
Consumer Choice sikrer, at forbrugerne har ret til gennemsigtighed og tilgængelighed, hvilket giver dem mulighed for at træffe informerede valg. Dette opnås ved at kræve, at forhandlere tilbyder forbrugerne muligheden for at vælge deres foretrukne betalingsordning på terminalen. Det er særligt vigtigt for kort, som er co-branded, som f.eks. Dankort i Danmark eller BankAxept i Norge. Hvis du tager imod disse kort, skal du tilbyde et konsekvent, klart og gennemsigtigt valg til kunden, når de bruger et co-branded kort.
Som forhandler er det dit ansvar at sikre, at dine betalingsterminaler er opsat til at lade forbrugerne vælge deres foretrukne betalingsordning. Denne proces varierer afhængigt af hvilken terminal man benytter, men involverer typisk, at kunden bliver bedt om at vælge ordning, efter kortet er blevet scannet eller indsat i terminalen. Når kunden har valgt den foretrukne ordning, scanner de kortet igen, og transaktionen påbegyndes.
For at opdatere terminalens software eller bekræfte at den har mulighed for consumer choice, se venligst terminalens tekniske dokumentation eller kontakt din terminalleverandør.
Det er afgørende, at de korrekte oplysninger om betalingsordningen fremgår på kundens kvittering. Hvis der opstår uoverensstemmelser, skal der straks handles for at løse problemet. Kontakt din terminal leverandør for hurtigt at rette eventuelle fejl. Manglende overholdelse af disse krav kan føre til bøder eller endda suspension af betalingsservices.
Hvis du er usikker på noget i denne proces, så tøv ikke med at kontakte din terminalleverandør. For yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på support@swedbankpay.dk.
Til vores kontaktformular
Telefon: +45 88 62 40 02
Hverdage 8-18 og weekend 10-16