Merchant PortalAdministrationsinterface til betalingsløsninger
PosPayTransaktionsinformation fra betalingsterminaler
Card ManagementAdministrationsinterface til håndtering af gavekort og værdikoder
Her finder du nogle af de mest almindelige spørgsmål om EU-direktivet PSD2 og dets tekniske komponenter RTS og SCA.
Hvis du ønsker mere viden om, hvad PSD2 er, og hvordan det påvirker dig, kan du læse vores artikel "PSD2 - Alt du har brug for at vide”.
Hvis du tager mod kortbetaling, bliver du påvirket på flere måder, fordi dine kunder skal legitimere sig med stærk kundegodkendelse (SCA) ved betaling.
Stærk kundegodkendelse betyder, at kunderne skal legitimere sig ved kortkøb ved at benytte mindst to af følgende:
Hvis du tager mod betaling med en kortterminal betyder det, at dine kunder skal legitimere sig med eksempelvis PIN-kode eller biometriske metoder, som f.eks. fingeraftryk.
Betaling via magnetstribe, manuel indtastning af kortoplysninger samt køb med underskrift er ikke længere muligt for kunder med kortudstedere inden for EU/EØS. Din kortterminal skal altså kunne understøtte Chip & PIN samt kontaktløs betaling.
Hvis du har en webshop betyder det, at kunderne skal legitimere sig ved kortkøb i henhold til 3D Secure.
Signaturkøb, det vil sige når kunden bruger sit kort og vælger at godkende sit køb med sin underskrift, vil ikke være tilladt for de kort, der er udstedt inden for EU/EØS i henhold til PSD2-direktivet. Nogle kortudgivere inden for EU/EØS har endnu ikke lukket signaturmuligheden, men skal gøre det for at opfylde kravene. I disse tilfælde skal kunden indtaste sin PIN-kode for at gennemføre købet eller henvises til sin kortudsteder.
Ved korttransaktion på terminal, hvor beløbet er maks. 400 kr., behøver kunden normalt ikke indtaste sin PIN-kode. Men med PSD2 er PIN-kode undertiden nødvendig ved lave beløb. Der sker af sikkerhedsmæssige årsager. Det er kundens kortudsteder, der fastlægger, hvornår PIN-kode skal angives. Det kan være, når kunden har opnået et bestemt totalbeløb eller et bestemt antal køb, også selvom beløbene har været lave.
PSD2 stiller højere krav til brancher, hvor man ikke præcist ved, hvad kundens slutbeløb bliver. Disse brancher er eksempelvis biludlejning, hoteller, parkering og brændstof. I disse tilfælde er der større krav til at informere kortkunden inden kortkøbet, om hvilket beløb, der bliver reserveret på kortet, og at kortkunden skal acceptere dette beløb, inden transaktionen gennemføres.
Hvis du arbejder i en af disse brancher, er det, i forbindelse med kortkøb, altid vigtigt at informere kunden om hvilket beløb, der bliver reserveret på kortet.
I henhold til lovgivningen er der i dag et forbud mod videredebitering /surcharge) af kortkunden i forbindelse med kortbetaling, og dette forbud vil fortsat være gældende i Sverige. For Danmark og Finland ændres loven ved at forbuddet ændres til kun at omfatte private kort, som er udstedt af en kortudsteder inden for EU. Forbuddet gælder både fysisk miljø, e-handel, automater samt telefonordrer. I Norge er det intet forbud mod videredebitering, og her sker ingen ændring.
Det er en ny teknisk standard (Regulatory Technical Standard), som har til formål at kunne gennemføre målsætningen i det nye betalingsdirektiv EU/EØS (PSD2), eksempelvis SCA. Den tekniske standard er obligatorisk og bliver indført i EU-medlemslandene ved lov.
Ja. For at kortkunden får en fleksibel og positiv købsoplevelse, kan kortudsteder, og undertiden kortindløser, benytte sig af nogle definerede undtagelser fra stærk kundegodkendelse.
Disse undtagelser er:
Trods alle undtagelserne er det altid kortudstederen, der har det sidste ord og som altid kan vælge at anmode om og udføre stærk kundegodkendelse, såkaldt step-up. Det vides ikke, hvordan kortudstederen vil gøre, før korttransaktionen udføres.
Kortudstederne, f.eks. MasterCard, Visa, AMEX) er blevet enige om en ny version af den tekniske standard for 3D Secure med endnu sikrere og nemmere måder, hvorpå kortkunder kan legitimere sig. Den nye version kaldes EMV 3DS, og betyder blandt andet:
Den nye version af 3D Secure skal være implementeret og aktiveret af e-handlere senest 1. juli 2020.
Hvis du tager mod betaling med en kortterminal betyder det, at dine kunder skal legitimere sig med eksempelvis PIN-kode eller biometriske metoder, som f.eks. fingeraftryk. Betaling med magnetstribe, manuel indtastning af kortoplysninger og underskrift, eller Chip og signatur er ikke længere muligt for kunder med kortudstedere inden for EU/EØS. Din terminal skal altså kunne tage mod betaling via Chip & PIN.
Selv ved lave beløb skal dine kortkunder muligvis indtaste en PIN-kode, eller de kan blive henvist til at gennemføre en kortbetaling med Chip & PIN. Det skyldes, at kortkundens kortudsteder fra tid til anden kræver, at kortkunden legitimerer sig på en sikker måde, selv ved lave beløb.
Det er din kundes kortudsteder, som fastlægger, hvornår PIN-koden skal angives. PIN er påkrævet, når der nået et bestemt totalbeløb eller et bestemt antal køb, også selvom beløbet er under gældende beløbsgrænse.
Den nye lovgivning kræver, at kortkunden accepterer købet med PIN-kode eller anden godkendt godkendelsesmetode.
Lovgivningen kræver, at kortkunden skal godkende købet med stærk kundegodkendelse, SCA, og fastlægger, at signatur ikke er en godkendt verificeringsmetode. Kunder, med kort uden for EU/EØS, berøres ikke af lovgivningen, og derfor skal signaturfunktionen fortsat være der.
For kortkunder med kort, udstedt inden for EU/EØS, kan kortudgiverne afvise køb, der er indtastet manuelt.
Ja, i henhold til den nye lovgivning er også biometriske metoder, som eksempelvis fingeraftryk, ansigtsscanning og øjengenkendelse godkendt.
Din kunde skal verificere sig med PIN-kode eller anden godkendt legitimeringsmetode, som fingeraftryk, ansigtsscanning eller øjengenkendelse i forbindelse med betalingen.
I forbindelse med købet vil en godkendt legitimeringsmode være nødvendig, hvilket vil betyde, at din kunde (ejeren af uret) skal have legitimeret sig og indtastet en PIN-kode på uret.
Din kortterminal skal kunne understøtte både Chip & PIN og kontaktløs betaling.
Til vores kontaktformular
Telefon: +45 88 62 40 02
Hverdage 8-18 og weekend 10-16